Ar siekis riboti Lietuvos žemės ūkio paskirties žemės pardavimą kitų Europos Sąjungos šalių piliečiams prieštarauja ES teisei?
2017-04-26
Ar siekis riboti Lietuvos žemės ūkio paskirties žemės pardavimą kitų Europos Sąjungos šalių  piliečiams prieštarauja ES teisei?

Ar siekis riboti Lietuvos žemės ūkio paskirties žemės pardavimą kitų Europos Sąjungos šalių piliečiams prieštarauja ES teisei? O gal visgi galima suderinti siekius apginti žemdirbių teisę įsigyti žemę su laisvo kapitalo judėjimo principu? Ar Lietuvai pavyks išvengti ES sankcijų už taikomus žemės įsigijimo apribojimus?

Mano inicijuota ir balandžio 19 d. įvykusi Seimo narių ir ūkininkų bendruomenės diskusija su Europos Komisija parodė, jog ginčuose gimsta tiesa. Po ilgų ir audringų debatų, atrodo, pavyko nubrėžti gaires tiek kaip apriboti spekuliacijas žeme, užtikrinti, kad ją įsigyti galėtų visų pirma norintys ūkininkauti, tiek ir kaip pasiekti, kad Europos Komisija nutrauktų dar pernai pradėtą didelėmis baudomis gręsiančią pasibaigti pažeidimo procedūrą prieš mūsų šalį.

Mano komandos atlikta išsami europinės teisės ir kitose Europos Sąjungos ir Europos ekonominės erdvės šalyse galiojančios teisės analizė rodo, jog nepavyks įsigyti uždrausti įsigyti žemės užsieniečiams – kitų vieningoje teisinėje erdvėje gyvenančių Europos Sąjungos ir Europos ekonominės erdvės valstybių piliečiams. Kita vertus, reikalavimas žemės savininkui ją dirbti, gyventi toje vietovėje, kurioje jis turi žemės ūkio paskirties žemę, teisė vietos valdžios institucijoms spręsti ar konkretus žemės pardavimo sandoris gali būti sudarytas, galimybė panaikinti sandorį, jei sumokėta kaina yra pernelyg maža ar pernelyg didelė lyginant su nusistovėjusiomis rinkos kainomis, yra visiškai priimtini europinės teisės požiūriu ir todėl gali būti sėkmingai taikomi.

Vienokius ar kitokius žemės pardavimo saugiklius sėkmingai taiko Čekija, Danija, Nyderlandai, Prancūzija, Švedija, Šveicarija, Vokietija. Norvegijoje apskritai, vertinama ne tik ar žemės pirkėjas yra pajėgus tvarkyti šį turtą, tačiau ir ar žemės pardavimo sandoris prisidės prie vietovės socialinės ir ekonominės plėtros. Daugelyje šalių taip pat ne tik galioja ūkio dydžiui taikomi apribojimai, tačiau ir, priešingai nei Lietuvoje, veikia realūs jų įgyvendinimo mechanizmai.

Atitinkamai, Lietuva turi puikią galimybę pasimokyti iš geriausių pavyzdžių ir pasiketi, kad būtų tiek apsaugoti ūkininkų interesai, tiek ir būtų užtikrintos europinės konkurencijos taisyklės.

Džiugu, jog Seimo Kaimo reikalų komitetas energingai plėtoja šį klausimą. Jau kitą savaitę po šios konferencijos vyks didžiulės viešosios konsultacijos, kurių išdavoje jau netrukus gali gimti geriausia europine patirtimi paremtos žemės rinkos reguliavimo taisyklės.

Ne mažiau džiugu, jog visi diskusijos dalyviai sutarė, kad veikdami kartu galime pasiekti daugiau, greičiau ir efektyviau bei suderinti visų mūsų siekius.

ES ir EEE valstybių taikomų žemės ūkio žemės paskirties žemės pardavimo saugiklių sąrašas

Apklausa

Kaip vertinate elektros rinkos liberalizavimo procesą?
Pasirinkimai

Facebook

Briuselis
+32(0)2 28 45384
bronis.rope@europarl.europa.eu
martynas.norbutas@europarl.europa.eu
Vilnius
+370 5 2077821
vilnius@rope.lt
Kaunas
+370 673 81231
ruta@rope.lt
Alytus
+370 671 32034
zita.valiuniene@gmail.com
Marijampolė
+370 671 13018
audriusbfg@gmail.com
Telšiai
+370 610 09137
remdaiva@gmail.com
Tauragė
+370 677 64721
+370 601 230381
taurage@rope2014.lt
Ignalina
+370 687 54250
siaudinis.henrikas@gmail.com
Panevėžys
+370 675 06277
panevezys@rope.lt
Klaipėda
+370 691 44132
j.klaudija@gmail.com